logo_lefmetletters

Pitchen volgens Patrick

‘Hoe presenteer jij jezelf, je bedrijf en je product? Scoor met een overtuigende elevator pitch en haal de ideale klant binnen.’ Patrick Gils, eigenaar van Toppresentaties, ging er donderdagavond voor. Vol gas gaf hij, in amper anderhalf uur, tips & tricks voor het houden van een succesvolle pitch. Ik heb een hekel aan pitchen, omdat het zo vaak snelle ingestudeerde verkooppraatjes worden en dus ben ik heel benieuwd wat Patrick te melden heeft.

Tijdens zijn workshop vertelde Patrick dat het heel belangrijk is om in minder dan zestig seconden een verkoopverhaal met kop en staart te hebben. Omdat je vaak niet de tijd hebt om hele verhalen af te steken. Omdat je gesprekspartner al snel zijn interesse in jouw verhaal verliest. En omdat een pitch je dwingt om goed over jezelf, je bedrijf en je product na te denken. Daar zat iets in en dus luisterde ik naar de man die vol vuur vertelde over krachtige verkoopverhalen.

Veel tips hadden afkortingen of waren cijfers. Ezelsbruggetjes, zodat je makkelijker zou onthouden wat hij gezegd had. Ik zag mensen driftig meeschrijven en ja-knikken en probeerde bij de les te blijven. Nu, drie dagen later, blijkt dat ik veel alweer vergeten ben. Wat ik wel onthouden heb, brengt mij weer een stapje verder in mijn rol als ondernemer.

Pitchen volgens Patrick:

P.I.T.C.H
De letters P.I.T.C. en H. staan voor heel veel zaken waarmee je je pitch kunt versterken. Van positief en podium tot interesse, contacten en gewoon hallo zeggen. Dat laatste betekent dat je zonder schroom op iemand af kunt stappen.

DIT
DIT staat voor De Ideale Klant. Probeer die zo exact mogelijk op je netvlies te krijgen.

2
Het getal 2 staat voor de twee woorden die de kern van je pitch vormen. Het eerste woord is een gevoel, het tweede wat je doet. Bij mij zouden dat lef en tekst kunnen zijn.

Suc6makers
Dit staat voor de zes ingrediënten die in iedere pitch terug moeten komen, namelijk naam, bedrijfsnaam, ideale klant, onderscheidende boodschap, probleem dat je oplost, het resultaat wat erop volgt en een vervolgactie.

ZEEP
Er was iets met zeep en dat we de volgende ochtend in de douche aan hem zouden denken. Nou ja, niet aan Patrick, maar aan wat hij allemaal gezegd had. Inderdaad, ik stond de volgende ochtend onder de douche, wist dat ik iets met zeep moest doen, maar wat het was? Geen idee.

Wat ik het belangrijkste van de workshop vond? Dat je vooral dicht bij jezelf moet blijven. Dat je moet doen wat bij je past. Verwacht van mij geen snelle verhalen, gelikte boodschappen en snelle manoeuvres. Wat ik wel meeneem is kwetsbaarheid, eerlijkheid en een gulle lach. En ja, natuurlijk krijg je aantrekkelijk en prettig leesbare teksten als je me als tekstschrijver inhuurt. En als je me als schrijfcoach of docent inhuurt dan leer ik je die teksten schrijven. Met een dosis energie en af en toe een speels element. Want taal is ook een spel en wordt leuk als je de regels kent. Zou dat ook voor pitchen gelden? 

De workshop Succesvol pitchen en presenteren werd aangeboden door de Rabobank Rijn en Heuvelrug en de ZZP-Houten.

Archief