logo_lefmetletters

Ontzorgen

Regelmatig interview ik ondernemers van kleine en grote bedrijven. En altijd stel ik de vraag wat hen onderscheid van hun concurrent.

 

Negen van de tien keer krijg ik als antwoord dat de klant centraal staat. En dat het bedrijf ontzorgt. Ontzorgen? Bijna geen dienstverlener kan nog zonder.

Onlangs overkwam het me weer. Ik stuurde een artikel naar een ondernemer met de vraag of er feitelijke onjuistheden in stonden. Dat was niet het geval. Maar, hij wilde wel graag een zin toevoegen. Zijn bedrijf was namelijk erg druk met het ontzorgen van klanten. Kon dat nog ergens vermeld worden?

Ontzorgen is een modewoord. Met een prachtige betekenis. Want, zeg nou zelf, de zorgen van iemand op je nemen, zodat de ander zijn energie op andere zaken kan richten, is toch een mooi menselijk gebaar.

Alleen, het is ook zo’n leeg woord. Wat bedoelt die ondernemer eigenlijk? Hoe neemt hij dan zorgen weg? Er kleeft een bijsmaak van mooie verkooppraatjes aan het woord.

Mijn advies is dan ook: vertel je verhaal en laat zien wat je doet. Zoals een autoschadehersteller die van het hele herstelproces foto’s maakt. Omdat de auto bij veel klanten een emotionele waarde heeft en aan de hand van de foto’s kunnen ze precies zien hoe de auto is gemaakt. Verder neemt hij ook nog alle papieren rompslomp op zich.

Toen ik dat hoorde, wist ik: deze man wil mij helpen. Een hele zorg minder.