logo_lefmetletters

Aardige autoverkoper

‘Wat voor auto rijd jij eigenlijk?,’ vroeg de autoverkoper ineens. ‘Uhmm,’ stamelde ik, ‘tja, het is een grijze enne, even denken…. O, ik vergeet het altijd.’ De autoverkoper lachte.

Zo’n antwoord kreeg hij wel vaker. Jammer, vond hij het. Want een auto is het waard om bij naam genoemd te worden. Zoals je ook je vrienden bij naam noemt.

Ik was bij hem voor het schrijven van een artikel over zijn automobielbedrijf. Ik zag er een beetje tegenop. Was bang voor de gladde verkooppraatjes, maar het tegendeel was waar. Deze autoverkoper wilde een verhaal vertellen. Over zijn bedrijf, het ontstaan en de groei. Dat verhaal vertelt hij graag. En hij wil ook dat zijn klanten het onthouden. Daarom krijgt iedereen na afloop van een gesprek een fles wijn mee. Speciaal gemaakt, met op de achterkant de geschiedenis van het bedrijf.

Kleine storytelling, maar heel efficiënt. De fles prijkt op mijn aanrecht. Ik zal zijn naam en de Kia's van Kooijman Utrecht in ieder geval niet snel vergeten.