logo_lefmetletters

Verhalen halen

Hoe zorg je dat een toekomstvisie betekenis krijgt? Dat het niet bij grote woorden en containerbegrippen blijft, maar dat het raakt aan de kern van je organisatie? Zodat medewerkers, cliënten, leveranciers en anderen begrijpen waarom ze bij jou moeten zijn? Missies en (toekomst)visies zijn vaak taaie en droge kost. En te algemeen. Hoe breng je de essentie over? Best simpel eigenlijk. Vertel een verhaal. Verhalen binden, verbinden, raken en verhelderen. Met verhalen kun je je identificeren en voel je je betrokken. 

Storytelling, zo noemen ze dat de laatste jaren. Ik noem het liever verhalen halen en verhalen vangen. Verhalen die al heel lang in de organisatie zitten. Gisterenavond mocht ik toekomstverhalen halen bij Reinaerde, een zorginstelling in Utrecht. Na een korte inleiding over de kracht van verhalen en een aantal voorbeelden, gingen we aan de slag. Met een storyboard. De opdracht was om in zes beelden jouw verhaal te vertellen. Daarna volgde een presentatie. Meerdere keren waren we geraakt. Waarom? Omdat de verhalen recht uit het hart kwamen. Ze waren eerlijk en oprecht.

  

Mijn helden van deze avond zijn de medewerkers en bestuursleden van Reinaerde die het met elkaar aandurven om te dromen. De obstakels en beren op de weg die de toekomst kunnen vertroebelen, werden zichtbaar. En met een beetje omdenken kun je soms obstakels ook voor je laten werken. En dan zou het zomaar kunnen dat je droom eerder uitkomt dan je denkt.